Interim Management

Uthyrning av kvalificerade chefer och specialister vid tidsbegränsat behov

Lösningen för allt fler

Att anlita en interimschef har blivit ett kraftfullt resursalternativ i dagens snabbt förändrade affärsmiljö.
Interim Management har vuxit stort och har blivit ett självklart val för många organisationer då man med kort varsel, eller över en viss period, behöver förstärkning av spetskompetens t.ex. för att driva förändringsarbete eller hantera en specifik situation.

Ett bra sätt att utveckla företaget

Traditionellt har interimschefen kommit in för att fylla en lucka snabbt. Men fler och fler företag ser det även som en bra möjlighet att hänga med i tiden och utvecklas. Företaget kan få en helt annan utväxling när det kommer in någon utifrån och ser verksamheten med andra ögon.

Då FAR var i behov av en interim CIO vände vi oss till Ogunsen Executive Search. De kunde snabbt presentera en lösning som passar vår verksamhet och en kandidat av mycket hög kvalitet. Vi är väldigt nöjda med interimslösningen och kan varmt rekommendera andra att använda Ogunsen när det det finns ett behov av att fylla en lucka för en ledningsposition

Maria Elg, HR chef, FAR

Vad är Interim Management?

Interim management handlar om att ta in en person med spetskompetens på ledningsposition under en kortare tid för ett specifikt uppdrag eller uppgift. Det kan handla om till exempel en interimslösning under pågående rekrytering, sjukskrivning, föräldraledighet eller en organisationsförändring.

Interimchefer hyrs vanligtvis in i tre till nio månader.

Interim Management kan till exempel användas vid följande situationer:

  • Idag får en chef ofta lämna sin position direkt istället för att stanna kvar uppsägningstiden ut. Lösningen blir då istället att hyra in en interimschef medan man rekryterar en långsiktig efterträdare
  • Rollen i fråga är inte en permanent tjänst
  • En permanent chef / specialist kan inte hittas tillräckligt snabbt
  • Det har uppstått en lucka till följd av sjukdom eller föräldraledighet
  • Förändringsarbete
  • Krishantering
  • Ny teknikimplementering
  • Turnaround och omstrukturering
  • Projektledning

Vår process

Vi arbetar med samma metod för att tillsätta ett uppdrag inom Interim Management som för att tillsätta en permanent tjänst genom Executive Search. Vår sök- och urvalsprocess omfattar bl. a kartläggning av tillgänglig kompetens på marknaden och i vårt befintliga nätverk från tidigare uppdrag, samt omfattande sökning i olika typer av nätverk, för att snabbt hitta tillgängliga interimschefer på marknaden. Givetvis ingår referenstagning. Även bakgrundskontroller och tester kan ingå om uppdraget kräver detta.

Läs mer om vår process här

Vill du bli en del av vårt nätverk?

Connecta med oss

Kontakta oss

Behov av en interimslösning? Kontakta gärna någon av våra seniorkonsulter för mer information om hur vi kan hjälpa dig.