Aktuellt

Ogunsen intervjuserie: André Lundqvist, Group Head of Tax på Skanska AB

Ogunsen Executive Search rekryterar ledare och talanger på högsta nivå – människor som på riktigt gör skillnad i krävande miljöer. Givet rådande situation som påverkar oss alla i någon mån har vi pratat med några av våra kunder och kandidater och hört oss för hur deras roll och verksamhet påverkats av coronaviruset.

 

 

Hej André!
Du rekryterades av Ogunsen till din roll som Group Head of Tax till Skanska AB. Vad var det som lockade dig att ta dig an denna roll?

När jag blev kontaktad av er på Ogunsen letade jag inte aktivt efter nytt jobb utan trivdes väldigt bra i min roll som gruppchef på PwC. Rollen som Skattechef på Skanska var dock så tilltalande för mig att jag ville höra mer. I takt med att jag lärde känna företaget under intervjuprocessen stod det mer och mer klart att jag ville hit. Skanska är ett av Sveriges största bolag med en progressiv och modern profil trots sin långa historia. Verksamheten är väldigt intressant och meningsfull med sunda kärnvärden. Det fanns inget för mig att tveka på! 

Hur har er bransch påverkats av Covid-19?

Bygg- och fastighetsutvecklingsbranschen i stort ser initialt ut att ha påverkats lindrigare än många andra branscher så här långt, men det finns naturligtvis ett stort mått av osäkerhet inför framtiden. Vi är liksom alla andra beroende av frisk personal, tillgång till material och en fortsatt efterfrågan av våra tjänster. Jag kan bara tala för Skanska, men det finns mycket rutin och kompetens här och jag är imponerad av sättet som företaget har hanterat situationen på hittills. 

Hur har din roll och ditt uppdrag som Skattechef påverkats? Har ditt uppdrag förändrats i någon utsträckning?

Corona-läget har inte påverkat rollen direkt och jag upplever att jag kan uppfylla mina åtaganden och mitt uppdrag. Det är klart att det är annorlunda att jobba hemifrån med fysisk distans från kollegorna men möten via Teams fungerar över förväntan. På Skanska har vi en bra digital infrastruktur som underlättar. Arbetsuppgifterna som sådana är alltid varierande men stort fokus ligger naturligtvis på att bevaka rättsutvecklingen och alla ändringsbudgetar där det händer mycket just nu, både i Sverige och våra utländska marknader. På ett personligt plan tar jag naturligtvis också stort intryck av utvecklingen runt omkring oss och det påverkar säkert mig som kollega i viss mån.

Vilka är dina största utmaningar för närvarande?

Att inte få träffa mina kollegor dagligen. Jag har blivit påtagligt varse om att jag har ett socialt behov som jag tidigare inte reflekterat nämnvärt över i professionella sammanhang. Samtalet vid kaffeautomaten, de spontana frågorna och sammanhållningen i stort. Fysiska möten är viktiga och går inte att ersätta fullt ut, trots väl fungerande digitala lösningar.

Vilka lärdomar har du dragit utifrån dessa erfarenheter och perspektiv?

Jag har fått nya insikter om mig själv och mina kollegor. Den stora lärdomen är att tillvaron i grunden är väldigt bräcklig och att allt snabbt kan förändras. En positiv insikt i allt det tråkiga är att vi är bättre än vi tror på att hitta alternativa sätt att lösa problem, och att vi har en otrolig förmåga att anpassa oss även under väldigt prövande omständigheter.

Stort tack André, vi ser fram emot att fortsätta följa din resa på Skanska!